Kleurrijke Abstracte Schilderijen door Nederlandse kunstenaar John DutchArt. Koop jouw eigen Statement Art rechtstreeks bij de kunstenaar.
Mand
Mand (0)


Pop art is van oorsprong een kunstbeweging die ontstond in de jaren vijftig en zijn oogtepunt had in de jaren zestig in Amerika en Groot-Brittannië. De inspiratie voor pop art kwam vanuit de commerciële cultuur.

Verschillende culturen en landen droegen bij aan de beweging in de jaren zestig en zeventig.

 

Pop art maakt vaak gebruik van afbeeldingen die in commerciele advertenties worden gebruikt. Etiketten die op producten zitten en logo's komen prominent voor in de kunst van pop art-artiesten.  Bekend zijn de labels van Campbell's Soup Cans, gebruikt door Andy Warhol. Zelfs de etikettering op de buitenkant van een verzenddoos met etenswaren voor de detailhandel werd gebruikt als onderwerp van pop art. Een mooi voorbeeld hiervan is de Campbell's Tomato Juice Box uit 1964, door Andy Warhol.

POP ART - Oorsprong en heden

Waar komt POP ART vandaan en wat betekend het?

Pop art, die halverwege de jaren vijftig in Groot-Brittannië  opkwam begon als een opstand tegen de dominante benaderingen van kunst en cultuur en traditionele opvattingen over wat kunst zou moeten zijn. Jonge kunstenaars waren van mening dat wat ze op de kunstacademie leerden en wat ze in musea zagen, niets te maken had met hun leven of de dingen die ze elke dag om hen heen zagen. In plaats daarvan wendden ze zich tot bronnen zoals Hollywood-films, advertenties, productverpakkingen, popmuziek en stripboeken voor hun beeldmateriaal.

In 1957 somde popartiest Richard Hamilton de ‘kenmerken van pop art’ op in een brief aan zijn vrienden, de architecten Peter en Alison Smithson:

  • populair (ontworpen voor een groot publiek)
  • voorbijgaand (kortetermijn)
  • besteedbaar (gemakkelijk vergeten)
  • lage kosten
  • massaproductie
  • jong (gericht op de jeugd)
  • geestig
  • sexy
  • gimmicky
  • glamoureus
  • big business

 

Modernistische critici waren geschokt door het gebruik van dergelijke 'lage' onderwerpen door de popartiesten en door hun schijnbaar onkritische behandeling ervan. In feite bracht pop zowel kunst naar nieuwe onderwerpen als nieuwe manieren om het in de kunst te presenteren, en kan het worden gezien als een van de eerste manifestaties van het postmodernisme..

Britse versus Amerikaanse pop art

Hoewel zowel de Britse als Amerikaanse pop art werden geïnspireerd door soortgelijke onderwerpen, wordt Britse pop art vaak gezien als onderscheidend van de Amerikaanse.

De vroege pop art in Groot-Brittannië werd aangewakkerd door de Amerikaanse populaire cultuur die van een afstand werd bekeken, terwijl de Amerikaanse kunstenaars werden geïnspireerd door wat ze zagen en ervoeren tijdens het leven binnen die cultuur.

In de Verenigde Staten was popstijl een terugkeer naar representatieve kunst (kunst die de visuele wereld op een herkenbare manier weergeeft) en het gebruik van harde randen en aparte vormen na de schilderkunstige losheid van het abstract expressionisme. Door onpersoonlijke, alledaagse beelden te gebruiken, wilden popartiesten ook afstand nemen van de nadruk op persoonlijke gevoelens en persoonlijke symboliek die kenmerkend waren voor abstract expressionisme.

In Groot-Brittannië was de beweging meer academisch in haar benadering. Hoewel het ironie en parodie gebruikte, concentreerde het zich meer op wat de Amerikaanse populaire beelden vertegenwoordigden, en de kracht ervan om de levensstijl van mensen te manipuleren. 

Pop art is een vorm van kunst die nadrukkelijk aanwezig is. het mooiste komt deze tot zijn recht op een rustige witte muur met veel lege ruimte er rondom heen. Al kan pop art er ook fantsctisch uitzien als het juist veel naast elkaar hangt en staat. De uitstraling is dan natuurlijk wel heel anders dan wanneer het kunstwerk wat vrije ruimte op zich heen heeft.Wil je meer weten over pop art dan ben je uiteraard altijd welkom in mijn atelier op de kunstgalerie te Eindhoven. 

Wie is Andy Warhol?

Andy Warhol was een Amerikaanse kunstenaar die leefde van 1928 tot 1987.

In de jaren zestig was hij de belangrijkste exponent van de pop art-beweging in Amerika. Na een vroege carrière als commercieel illustrator verwierf Warhol bekendheid met zijn revolutionaire serie zeefdrukken en schilderijen van bekende voorwerpen, zoals Campbell's soepblikken, en beroemdheden zoals Marilyn Monroe. Geobsedeerd door populaire cultuur, beroemdheden en reclame, creëerde Warhol zijn gelikte afbeeldingen van alledaagse onderwerpen vanuit zijn beroemde Factory-studio in New York City. Daarbij wekte hij de schijn dat de producten in massa geproduceerd werden. Zijn gebruik van mechanische reproductiemethoden, met name de commerciële techniek van zeefdrukken, bracht een volledige revolutie teweeg in het maken van kunst.

Werkend als kunstenaar, maar ook als regisseur en producent, produceerde Warhol een aantal avant-garde films naast het leiden van de experimentele rockband The Velvet Underground en het oprichten van het tijdschrift Interview. Warhol was een centrale figuur in de kunstscene in New York tot aan zijn vroegtijdige dood in 1987 en was met name ook een mentor van kunstenaars als Keith Haring en Jean-Michel Basquiat.

Arthur Danto: "Wat maakte Andy's dozen tot kunst, terwijl hun echte tegenhangers gewoon utilitaire containers waren, zonder aanspraak op de status van kunst?

De vraag: wat is kunst? maakte sinds de tijd van Plato deel uit van de filosofie. Maar Andy dwong ons om de vraag op een geheel nieuwe manier te heroverwegen."

Campbell's Tomato Juice Box, uitgevoerd in 1964, behoort tot de iconische box-sculpturen van Andy Warhol die de pop art-beweging ging definiëren. Het is een replica van de dozen die werden gebruikt om Campbell's Tomato Juice te verpakken en te verzenden. Dit werk behoort tot de grotere serie doos-sculpturen die Warhol in 1964 creëerde en tentoonstelde op zijn tweede tentoonstelling in de Stable Gallery, New York. Deze tentoonstelling, die onder andere bestond uit zijn Kellogg's Cornflakes, Heinz Tomato Ketchup en Brillo Soap Pads-boxsculpturen, transformeerde de galerij in wat leek op een magazijn voor supermarkten. Het was een oogverblindende show die verzamelpunt werd voor zowel degenen voor, als degenen tegen pop art.

Campbell's Tomato Juice Box, illustreert hoe Warhol zijn beelden van consumentenproducten verder ontwikkelde in drie dimensies. De oorsprong voor Warhols doossculpturen werd begin 1962 gelegd toen Warhol een driedimensionale versie van zijn Campbell Soup Cans-schilderijen produceerde. In de daaropvolgende anderhalf jaar ontwikkelde hij dit oorspronkelijke idee verder door imitatiebelettering en logo's van consumentenproducten als Campbell's Tomato Soup, Kellogg's Cornflakes en Heinz Tomato Ketchup te zeefdrukken op gezeefdrukte multiplex dozen. Tussen maart en april 1964 werkte hij, in afwachting van zijn Stable Gallery-tentoonstelling, vervolgens samen met ambachtslieden om talloze multiplexkisten te fabriceren die qua grootte en vorm identiek waren aan die van supermarktkartons. Deze beschilderde en zeefdrukte hij met stencils met de hulp van Gerard. Malanga en Billy Name-Linich. Hij ondermijnde op briljante wijze de traditionele opvattingen over het maken van kunst. Warhol omarmde niet alleen het industriële proces van zeefdrukken, maar definieerde radicaal opnieuw de traditionele noties van beeldhouwkunst in het algemeen.

Warhol omarmde een artistiek proces dat deed denken aan een assemblagelijn in de fabriek en stelde op briljante wijze de kant-en-klare Duchampian voor in de context van het Amerikaanse consumentisme van de jaren zestig. In een scherpe aanklacht tegen de waarden van de burgerlijke cultuur, vormen Warhols boxsculpturen een uitgestreken culturele kritiek op een materialistische en in massa geproduceerde samenleving die ongeëvenaard blijft in de geschiedenis van de Amerikaanse kunst.

Hoe ziet de pop art van John DutchArt er uit?

Op dit moment is mijn eigen pop art nog in ontwikkeling en nog niet beschikbaar voor de verkoop. Dit hangt samen met het nog zoeken van de beste leveranciers voor de benodigde materialen, met name drager van het kunst werk.

De planning momenteel is dat de drager van hout zal worden en met dezelfde contouren als het schilderwerk zal worden vormgegeven. Dit zal in ieder geval niet rechthoekig zijn.

De kunstwerken zullen in kleine oplages van maximaal 10 stuks geproduceerd gaan worden en worden allemaal met de hand beschilderd.

 

Naar verwachting zijn ze in het 4e kwataal van 2021 beschikbaar.

Als je je hebt aangemeld voor het ontvangen van mijn updates zul je er na de zomervakantie meer van horen.

 

Tot dan houd ik je graag nog even in spanning ;-)

Je kunt mijn Pop Art herkennen aan mijn ontwerpen die worden benadrukt door de scherpomlijnde, fotoachtige weergave. Soms zal het ontwerpen in één kunstwerk meerdere keren worden herhaald/geschilderd, met per herhaling een verandering van een detail, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

Typerend voor mijn Pop Art is dat de kunstwerken grote afmetingen hebben of in een ongewoon perspectief worden opgezet. Bij sommige  kunstwerken zal ik gebruik maken  van maskers en rasters en/of fotografische afbeeldingen. Zoals bijna al mijn schilderijen pas ik ook hier felle levendige kleuren toe, met soms metalic of reflecterende details.