Kleurrijke Abstracte Schilderijen door Nederlandse kunstenaar John DutchArt. Koop jouw eigen Statement Art rechtstreeks bij de kunstenaar.
Mand
Mand (0)

Hallo, ik ben John Dutchart - Eindhovense Kunstschilder - Abstract kunstenaar

Ik maak moderne kunst die weergeeft wie jij bent; jouw eigen Statement Art

Kunst die bij jou past, dat is wat ik als creatieve abstracte kunstschilder maak.  Kunst die uitstraalt wie jij bent, wat jouw stijl en klasse is en hoe jij jouw omgeving inricht.

 

Met mijn schilderkunst weet ik de juiste kleuren, structuur en dynamiek samen te brengen in een uniek abstract schilderij dat jouw woon- of werkomgeving verandert.

Van een gewone kamer of werkruimte naar een omgeving waar je graag verblijft en vrienden ontvangt of waar je geïnspireerd kunt werken en overleggen met collega’s.

Ik geloof dat het kunstwerk aan de muur veel zegt over wie het bezit. De stijl, kleur en kleurovergangen, de structuur het formaat, of het “blend” met zijn omgeving of er juist helemaal van los durft te staan.

Laat zien wie jij bent, maak jouw statement, met een mooi abstract schilderij aan de muur.

Mijn kunst voor jou is kleurrijk, dynamisch, gewaagd en nadrukkelijk aanwezig. Mijn kunst zal nooit opgaan in de muur waartegen het hangt. In tegendeel; het zal aandacht trekken en is niet te negeren. Een schilderij van John DutchArt herken je aan zijn uitstraling; lef, zelfvertrouwen, uniek en is zeker niet van het type 13-in-een-dozijn. Maar vooral, zal het jou het gevoel geven dat je thuis bent. Met mooie kunst aan de muur die inspireert, waar je graag naar kijkt en dagelijks van kunt genieten.

Ik voel me gelukkig met de vaardigheid die ik als creatieve kunstschilder heb en ben trots op wat ik maak. Maar ik had een lange aanloop nodig, vanuit een totaal andere achtergrond.

Beroepsmatig, maar ook in mijn vrije tijd ben ik enorm gepassioneerd met abstracte kunst. Het er naar kijken en het creëren ervan. Ik kan er enorm van genieten en ben trots als ik mijn handtekening kan zetten onder een nieuw fraai schilderij.  Een schilderij waar ik mijzelf in ken, maar dat ook iets zegt over jou als het bij jou aan de muur hangt. Mijn schilderkunst is jouw Statement Art; schilderkunst die iets over jou vertelt, wie jij bent, wat jouw smaak is, wat jouw stijl is, hoe jij in het leven staat.

Als kunstschilder barst ik van de creatieve ideeën. Die komen op terwijl ik wil gaan slapen en ’s morgens spring ik er mee uit mijn bed. Mijn vrouw wordt soms helemaal gek van me omdat ik er van opstaan tot slapen gaan mee bezig kan zijn. Maar het is mijn drive, mijn passie, mijn manier om me te uiten, mijn hobby en mijn beroep.


De meest uiteenlopende gebeurtenissen kunnen mij als kunstenaar inspiratie geven. Zo heb ik eens na een bezoek bij kennissen een serie schilderijen gemaakt geïnspireerd door de kleurstelling in hun eetkeuken in combinatie met het fantastische en kleurrijke eten. Ook wetenschappelijke artikelen over bijvoorbeeld DNA of een fenomeen in de ruimte kunnen me enorm inspireren om mijn gevoelens en indrukken vorm te geven op canvas of houten paneel.

Als kind hield ik van artistiek knutselen, tekenen en schilderen. Ik deed niets liever op de basisschool, net zoals heel veel kinderen overigens.

Toen het tijd werd voor de middelbare school hoorde ik van iedereen dat het maar een mager bestaan zou zijn als kunstenaar en dat ik veel beter een beroep kon kiezen met meer toekomstperspectief. Ga de techniek in. En achteraf gezien was dat een terecht, maar ook waardevol advies, want het heeft uiteindelijk de financiële ruimte gebracht om op latere leeftijd alsnog voor de kunst te gaan.

Tijdens mijn jeugd werd ik gewaarschuwd; een kunstenaar heeft een mager bestaan. Wordt maar technicus.

Dus ik richtte me op computertechnologie dat ook hoog op mijn interesselijstje stond. Ik volgde de eerste HBO-opleiding Technische Computerkunde die in Nederland gegeven werd. Ik verdiepte me in computerchips en software, en raakte de verbinding met de schilderkunst gaande weg wat kwijt. De interesse voor kunst bleef altijd, maar het schilderen zelf kwam er niet meer van.

 

Ik zat op kamers in Venlo en heb een mooie studententijd gehad. Mijn studie was interessant en leuk, en mijn studiegenoten ook.

Ik ontwikkelde de ambitie om in Japan te gaan afstuderen. Japan was in die jaren economisch koploper en het beloofde land op het gebied van computer-technologie. Bedrijven als IBM brachten hun computersystemen eerst uit in Japan, nog voor de introductie in de USA of Europa. Dus daar wilde ik zijn; in Japan.

In die tijd was er nog geen e-mail en internet zoals we dat nu kennen. Dus de bedrijven en organisaties die ik wilde benaderen voor mijn afstudeeropdracht moesten allemaal per brief aangeschreven worden. En zo duurde het gemiddeld een maand voordat ik een antwoord terug kreeg uit Japan. En het antwoord, als er al een antwoord kwam, was altijd een afwijzing. Ik sprak geen Japans, Engels werd nauwelijks gesproken in Japan en een student uit het verre Nederland was natuurlijk erg risicovol en prijzig. De vliegtickets waren toen duurder dan nu en woonruimte in Japan was toen al schrikbarend duur.  En om dan een avontuur aan te gaan met een student uit Venlo?

 

Na 1 jaar en vele postzegels verder was ik nog niets opgeschoten. Ik had vele bedrijven aangeschreven, Kamers van Koophandel, Trade Organisations, De Nederlandse en Japanse ambassade, het had allemaal niets opgeleverd.

Mijn tijd in Japan heeft me gevormd. Het leven in een totaal andere cultuur, met soms bizarre gewoonten leerde mij mijn geest open te stellen. Want zoals ik sommige dingen bizar en onbegrijpelijk vond aan Japan, zo vertelde Japanners mij over hun onbegrip en ongeloof over sommige dingen in onze Westerse cultuur. Ik ben dankbaar voor mijn ervaringen van toen. Ik heb veel geleerd in Japan, over mijzelf, over mensen, over perceptie. En ook over schilderkunst. In mijn vrije tijd bezocht ik vaak een Japans tempeltje in de bergen. Door de eenvoud, en daarmee tegelijkertijd kracht, in ontwerpen en kleurcombinaties die ik daar zag bloeide mijn interesse in schilderkunst weer helemaal op. Het herinnerde me aan mijn vroege ambities om kunstschilder te worden.

Ik ben na mijn afstuderen terug gegaan naar Japan, al mijn bezittingen in 1 koffer, met de gedachte om daar te blijven en daar mijn leven te gaan opbouwen. Het lot had anders met me voor.
Mijn vader bleek kanker te hebben. Vreselijke ziekte. Ik keerde terug naar Nederland om zijn laatste maanden bij hem, mijn moeder en zusje te zijn. Het leven ging daarna door, natuurlijk, maar met een wending die ik voorheen niet verwacht had.

In 2001 diende zich een kans aan om zelfstandig ondernemer te kunnen worden toen een machinefabriek te koop kwam te staan. Na een aantal intensieve maanden met banken en adviseurs heb ik de onderneming kunnen overnemen. Samen met een oud studiegenoot.

 

De onderneming maakte al 10 jaar verliezen en was technisch gezien failliet. Er werd gewerkt met verouderde technologie, laagwaardige producten in een zeer concurrerende markt. Geen aantrekkelijke overnamekandidaat. Maar ik kom uit een gewoon arbeidersgezin, was niet vermogend en dan heb je dus ook niet zo heel veel te kiezen.

De volgende 12 jaar heb ik enorm moeten knokken en al mijn tijd moeten stoppen in de onderneming. Een vermoeide ziel en grijze haren kreeg ik ervan. Tijd om als kunstenaar iets te doen was er helaas niet meer, tijd voor iets anders dan werken was er überhaupt niet meer.

In die tijd liep ik dagelijks door de fabriek en maakte een praatje met de mensen. Dan vertelde ik ze dat ik jaloers was op het werk dat zij deden. Ze gingen aan de slag met kokers, platen, schroeven en bouten, een lasapparaat en een freesbank en bouwden iedere dag verder.

En na een maand of 2 stond daar dan een glimmende indrukwekkende machine, zo groot dat hij niet in een woonkamer past, of soms niet eens in een huis. En dan zei ik weer tegen hen “wat heb je toch een prachtig beroep, je bent kunstenaar, je creëert echt iets”. Ze glimlachten dan, waarschijnlijk verbaasd dat ik, als directeur, hen benijdde. 

Maar als ik aan het einde van mijn werkdag naar mijn bureau keek, zag dat bureau er altijd hetzelfde uit als toen ik die dag begon.  Ik merkte toen hoe zeer ik verlangde naar het zelf fysiek creëren van iets. Iets dat je vast kunt houden, iets dat je kunt zien, iets dat ontstaan is uit creativiteit.

Dus toch weer aan de slag gegaan om ondernemers te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun innovatieve producten. Iets dat me heel veel voldoening gaf omdat ik vaak echt een nuttige bijdrage kon leveren vanuit mijn eigen ervaringen als ondernemer. En ik was blij weer onder de mensen te zijn en er weer toe te doen. Mensen belden me en mailden me en hadden mijn hulp nodig.  Ik ben toen bewust maar 4 dag per week gaan werken zodat ik ook meer tijd had voor af en toe een schilderij en het experimenteren met schildertechnieken.

Dat was het moment waarop ik besloot kunstschilder van beroep te worden

Ik ging aan de slag … en ging dan door tot 10 uur ’s avonds. Voordat ik in slaap viel dacht ik na over hoe ik verder zou gaan met mijn kunstwerken. Als ik ’s morgens wakker werd wilde ik liefst voor het ontbijt alweer aan de slag met het kunstschilderen.

Pas toen werd me echt helder; dit is wat ik elke dag wil doen. Dit is waar ik echt enthousiast van wordt, dit is het creëren dat ik in het verleden zo miste, waar ik anderen om benijdde.


Dat was het moment waarop ik besloot kunstschilder te worden en van mijn passie mijn beroep te maken. Ook zonder de kunstacademie, zonder diploma en zonder netwerk in de kunstwereld. Maar met het vollste vertrouwen in mijzelf en mijn schilderkunst en het besef dat ik vanaf nu dagelijks met schilderen bezig kon zijn.

Natuurlijk was zo’n stap niet zonder risico. Maar mijn ervaring uit het verleden heeft me geleerd dat ik me altijd wel red. Ook onder moeilijke en risicovolle omstandigheden. Het maakt me niet uit of je me dropt in de jungle van Brazilië. Geef me een canvas of houtpaneel en wat verf en zal een mooi kunstwerk voor je maken. Jouw eigen Statement Art. Dat is waar ik het volste vertrouwen in heb.

Mensen spraken vroeger al hun verbazing uit als ze een schilderij van mij zagen in mijn huis, of ik dat echt zelf had gemaakt, en waar ik de inspiratie vandaan haalde. En na mijn eerste corona-schilderijen voor ons nieuwe huis riep een terloopse bezoeker “deze schilderstijl is waar ik al jaren naar op zoek ben” en had ik mijn eerste kunstwerk in opdracht binnen. Nog voordat ik het besluit had genomen om professioneel kunstschilder te worden.      

Het viel me op dat veel mensen zochten naar een kunstwerk waar zij zich mee konden identificeren. Een abstract schilderij dat iets vertelt over hen. Over wie zij zijn, hun stijl, hun uitdaging in het leven, het Statement dat zij willen maken.

Zo zie ik ook mijn abstracte schilderijen; Statement Art van diegene bij wie het aan de muur hangt. En ik ben een trotse kunstschilder als ik iemands Statement Art heb mogen realiseren met bijzondere vormen, kleuren stijlen en texturen.



Iemand vertelde me van haar teleurstelling over dat schilderij dat ze gekocht hadden in een galerie voor veel geld. Hoe mooi het daar leek, badend in het licht. Hoe teleurgesteld ze is nu het thuis toch wat flets overkomt en amper opvalt.

Wil jij ook kunst aan de muur die iets over jou zegt, jouw eigen Statement Art?

Japan heb ik pas 30 jaar later weer bezocht, inclusief mijn favoriete tempels in de bergen. De indruk die het toen op me maakte, maakte het nu weer. Ik had de kans en het voorrecht om in de tempels te overnachten bij de monniken en ’s ochtends om 05:30 met hen de vuur-rituelen meegedaan. Een ervaring en een inspiratie voor de rest van mijn leven.

Het is niet eenvoudig te beschrijven, maar voor mij dragen deze ervaringen in het leven bij aan de manier waarop ik leven respecteer. En zo ook op de wijze waarmee ik me uit in mijn schilderkunst. Alles dat je ervaart heeft een plek, heeft een gevolg, oefent ergens zijn invloed uit. Ik ervaar dit terdege als ik als kunstschilder ik aan het schilderen ben.

Vroege morgen vuur-ceremonie in Japanse tempel
John over zijn studietijd in Japan
Minister Jan Terlouw reikt de eerste prijs uit

Na mijn terugkeer in Nederland heb ik gewerkt met computertechnologie voor multinationals en heb ik veel gereisd en tijd mogen doorbrengen met leuke collega’s en klanten in inspirerende steden over de hele wereld. In mijn carrière ontwikkelde ik me als ondernemer in loondienst en genoot van het ondernemerschap. De vrijheid van handelen en het mogen dragen van verantwoordelijkheid gaven me veel energie.

John met machines die zijn bedrijf produceerde
John in de kunst galerie in Eindhoven
John in werkkleding
John aan het schilderen op het balkon van d kunst galerie
John met schilderijen in zijn kunstgalerie
John in zijn kunstgalerie Eindhoven
John voor de schilderijen "Vibrant city life"
John als consultant voor innovatieve bedrijven

Ik heb toen ruim een jaar tijd genomen voor mezelf, de dingentjes die ik altijd nog wilde doen, en tijd voor de mensen om me heen die ik te lang te weinig aandacht had gegeven. Ik had weer tijd voor creativiteit, kon de draad als kunstschilder weer oppakken, maar kreeg in dat jaar weinig op het doek. De overgang naar zoveel vrije tijd was te plotseling gekomen, ik was onvoorbereid en miste het contact met mensen. Ik miste vooral het gevoel ergens voor nodig te zijn, ergens deel van uit te maken, ergens aan bij te dragen.

John met schilderij in de kunstgalerie
John aan het werk met metallic acrylverf
John aan het werk op een 5-luik schilderij

100Omdat kunstverzamelaars me vaak vragen naar mijn inspiratie heb ik er een keer wat uitgebreider over geschreven. Als je interesse hebt kun je er hier meer over lezen.

Maar ik had mijn zinnen op Japan gezet. Ik trok de stoute schoenen aan en schreef een brief naar oud minister president Van Agt die destijds op de Europese Ambassade in Japan werkte. En met hem als referentie gingen toen een poorten open en lukte het me als ambitieuze student af te reizen naar Tokyo voor mijn afstudeerproject.

Ik heb veel geleerd in Japan, over mijzelf, over mensen, over perceptie.

Het leven ging verder. ik ontwikkelde me tot een ambitieuse ondernemer.

Zo onverwacht als zich destijds de mogelijkheid aandeed een onderneming over te nemen, zo plots kwam ook de vraag of ik de onderneming wilde verkopen. Ik had 12 jaar van mijn leven gegeven voor het om- en opbouwen van de onderneming en was ook enigszins moe van het continue hard werken. Dus ik stelde me open voor verkoop, en 3 maanden later -diep in mijn hart met grote opluchting- was het zo ver.

Maar het gaf me een enorme voldoening. We kregen lof en waardering, wonnen prestigieuze awards en bouwden de onderneming verder uit met overnames en joint ventures. En het harde werken leverde uiteindelijk ook zijn vruchten af; we ontwikkelde gepatenteerde technologie en verkochten onze  voedselverwerkende machines van Santiago de Chili tot Moskou, van Toronto tot Sydney.

Ik nam een jaar de tijd voor mezelf, en voor mensen om me heen die ik te lang, te weinig aandacht had gegeven.

Tot in maart 2020 de corona-pandemie uitbrak en ik minder werk en veel minder reistijd had, dus nog meer tijd had voor het kunstschilderen.  

We waren een jaar terug verhuisd en ik had mijn vrouw toen beloofd een serie schilderijen te maken voor ons nieuwe huis, voor elke kamer minstens 1. Dat was er tot nu toe niet van gekomen, maar door de corona lock downs kreeg ik opeens veel extra ruimte om die belofte alsnog in te vullen.

Of ik de  overstap naar kunstschilder als beroep niet eng vond?

Al hang je een kunstwerk van mij aan de muur, dan zal het zeker opvallen. Ik ben een kunstschilder die werkt met heldere, levendige kleuren en opvallende patronen. Mijn abstract schilderij is jouw Statement Art en het zal zeker duidelijk aanwezig zijn in de ruimte waar je het hangt. Ook indien er niet een spotlight op staat.

Naam  
E-mail  
Jouw vraag of bericht  

Kijk op je gemak rond op mijn website en doe  inspiratie op uit de verkochte schilderijen

Of luister naar je onderbuikgevoel en laat je verassen door de beschikbare kunstwerken.


En natuurlijk ben je altijd welkom in mijn kunstgalerie voor een bezichtiging op afspraak, want een foto kan niet weergeven hoe het schilderij er in het echt uitziet. Of kom langs voor een gratis en vrijblijvend persoonlijk kunstadvies, rechtstreeks van mij als kunstenaar.

Ik vind het leuk om over kunst te praten en om te horen wat jij zoekt in een kunstwerk.

Laat hieronder jouw gegevens achter als je wilt dat ik contact met je opneem, of als je een vraag hebt. Je mag me uiteraard ook bellen.

Benieuwd waar ik mijn inspiratie van krijg?  Lees dan verder via onderstaande knop.